1. SKUPINA

 
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA PRO DĚTI

"MALUJEME MYŠÍ"
mírně pokročilí

 

 

Vedoucí kroužku: Marcela Šopfová, kontakt: it.medlov@seznam.cz

Kdy: v úterý 13:00 - 13:35

Kroužek je určen dětem, které v minulém roce navštěvovaly kroužek pro začátečníky.

Náplň kroužku: navážeme na kroužek z předchozího roku „pro začátečníky“, ve kterém jsme „nakousli“ některá témata v programu Malování. Cílem tohoto roku je stát se „mistry“ v ovládání grafického programu Malování a zvládnout i těžší grafické projekty. Později se budeme věnovat také tvorbě animovaného gifu (pohyblivé obrázky).

 

33. LEKCE

13. 6. 2017

 

VÝZVA

 

Na poslední lekci kroužku jsem si pro děti připravila vcelku náročný úkol, hodný malých počítačových grafiků. Jejich úkolem bylo vytvořit animovaný GIF se sovičkou Hedvikou. Děti dostaly k dispozici pouze jeden jediný obrázek sovičky (viz. obr. níže). Z tohoto jediného obrázku měly v programu Malování vytvořit sérii obrázků a ty "rozhýbat" pomocí internetových stránek gifmaker.me

Jak se dětem dařilo moji Výzvu zdolat, můžete nakouknout do fotogalerie níže. 

Animace se přehraje po rozkliknutí obrázku.

 

32. LEKCE

6. 6. 2017

 

Animovaný GIF - semafor

 

Děti si v programu Malování nakreslily semafor, připravily si obrázky potřebné k animaci a pomocí webové stránky  gifmaker.me  animaci vytvořily. 

Jejich animované semafory si můžete prohlédnout ve fotogalerii níže.
Animace se přehraje po rozkliknutí obrázku.

ANIMOVANÝ SEMAFOR - animace se přehraje po rozkliknutí obrázku

31. LEKCE

30. 5. 2017

 

Den dětí - Činnosti dle přání dětí

30. LEKCE

23. 5. 2017

 

GRAFFITI - dokončení

Níže najdete dvě alba: 

1) Graffiti - zeď: graffiti umístěné na zdi

2) Graffiti: samotné graffiti na bílém papíru

Jelikož jsme graffiti tvořili i s druhou skupinou, ve fotogalerii najdete výtvory obou těchto skupin.

29. LEKCE

16. 5. 2017

 

GRAFFITI

... dokončovat práci budeme ještě v příštím kroužku.

28. LEKCE

9. 5. 2017

 

SPECIÁLNÍ EFEKTY - GUMA

Dnes jsme si představili speciální efekt programu Malování - přebarvení jedné barvy druhou pomocí nástroje Guma. Děti si efekt vyzkoušely na nápisu ZŠ MEDLOV. Některé stihly i práci navíc - srdíčko s použitím tohoto efektu. 

 

Takto přepychový nápis se podařil Verunce Š. 
Další práce dětí si můžete prohlédnout ve fotogalerii níže.

27. LEKCE

2. 5. 2017

 

Den matek

Dnes jsme dokončili práce na přáníčku a dárkové krabičce pro maminku.

PŘEJEME MAMINKÁM K SVÁTKU

26. LEKCE

25. 4. 2017

 

DÁRKOVÁ KRABIČKA PRO MAMINKU

Děti si v programu Malování vytvořily balící papír, ze kterého jsme vyrobili krabičky.

25. LEKCE

18. 4. 2017

 

PŘÁNÍČKO PRO MAMINKU

Děti se naučily namalovat tulipán a osvěžily si psaní textu v programu Malování.

Aby byla přáníčka překvapením, zveřjníme fotečky přáníček až po svátku maminek.

24. LEKCE
11. 4. 2017

 

VELIKONOČNÍ 3D SLEPIČKA

Úkolem dětí bylo v programu Malování nakreslit šablonu 3D slepičky a slepičku vybarvit. Měly k dispozici pouze prázdný papír v programu Malování a slepičku jako vzor. Slepičky se jim opravdu povedly.

23. LEKCE
4. 4. 2017

 

VELIKONOČNÍ PŘÁNÍČKO

Děti se opravdu hooodně snažily. Některé vydržely na přáníčku pracovat nejen v určeném čase svojí skupiny, ale urputně na přáníčku pracovaly i v čase vymezeném pro 2. skupinu (zcela dobrovolně :-)). Tak snad se budou přáníčka líbit.

VELIKONOČNÍ PŘÁNÍČKO

22. LEKCE
28. 3. 2017

 

HRY SE JMÉNY (dokončení)

Děti, které nestihly minulou lekci dokončit "Hru se jmény" - dokončují. 

Děti, které již měly své jméno "dozdobené" si mohly vybrat činnost na PC dle vlastní volby.

Všechny "ufonky vytvořené ze jmen" si můžete prohlédnout ve fotogalerii níže.

21. LEKCE
21. 3. 2017

 

GRAFICKÝ TABLET

Dětem jsem dnes přinesla ukázat svůj vánoční dárek - grafický tablet. Graf. tablet je příslušenství k počítači, které má podobnou funkci jako myš. Používají jej grafici, kreslíři a fotografové. Naučit se s tabletem chvíli trvá. Skoro každý potřebuje nějaký čas, aby si přivykl na jiný způsob ovládání tabletu. 

Děti si tablet nejen prohlédly, ale hned také vyzkoušely... měly za úkol pomocí grafického pera napsat své jméno.

 

HRY SE JMÉNY

Děti si pomocí grafického pera napsaly v programu Malování své jméno. Jejich úkolem bylo jméno otočit, naklonovat a vytvořit ufonka, příšerku, obludku... prostě libovolně dle své fantazie.

 

Některé děti mají již práci hotovou, některé budou dodělávat v příštím PC kroužku... příští týden tak fotogalerii doplníme.

Fotogalerie: HRY SE JMÉNY

20. LEKCE
7. 3. 2017

 

OTOČENÍ/PŘEKLOPENÍ
TAJNÝ VZKAZ - ŠIFROVÁNÍ

 

Řekli jsme si něco o šifrovaní textu:

Šifrování je, zjednodušeně řečeno, způsob, jak převést čitelný text zprávy na text bez dalších informací nečitelný. Tato další informace nutná pro rozluštění (dekódování, dešifrování) původního textu zprávy, se označuje jako (dešifrovací) KLÍČ. Jako příklad zašifrování textu jsme si uvedli morseovku a představili jsme si tzv. Ceasarovu šifru...

Děti našly ve svých složkách zašifrovaný vzkaz :-) Náš dešifrovací klíč byl velice jednoduchý - otočit text vodorovně ;-) Poté dostaly děti za úkol napsat vzkaz, zašifrovat jej (otočit vodorovně) a uložit do složky svého kamaráda sedícího po jeho pravici... Vzkazy samozřejmě na webu vystavovat nebudeme, neboť jsou tajné :-)

19. LEKCE
28. 2. 2017

 

SLEDOVÁNÍ STOPY
STONOŽKA

Pro procvičení speciálního efektu SLEDOVÁNÍ STOPY měly děti za úkol podle vzoru nakreslit STONOŽKU - no pravda, takovou trochu z jiné planety, ale stonožku to stvoření snad trochu připomíná.  :-)))

Fotogalerie: STONOŽKA - sledování stopy

18. LEKCE
21. 2. 2017

 

SLEDOVÁNÍ STOPY
3D TEXT

Dnes jsme se v kroužku věnovali specíálním efektům v programu Malování - konkrétně "SLEDOVÁNÍ STOPY". Děti si pomocí sledování stopy nadšeně tvořily zajímavé grafické prvky... 

Poté jsme si vyzkoušeli sledování stopy na něčem praktičtějším - tvořili jsme 3D TEXTY. 

Více ve fotogalerii níže (někdo si experimentování se sledováním stopy neuložil, proto jeho výtvor ve fotogalerii chybí).

Fotogalerie: 3D TEXT

17. LEKCE
14. 2. 2017

 

VALENTÝNSKÉ PSANÍČKO

Dnes byl VALENTÝN - svátek zamilovaných a tak jsme se velentýnsky naladili i v našem kroužku. Děti si v programu Malování nejprve vyrobily šablonu psaníčka-srdíčka a potom psaníčko "oblékly" do barevné tapety, kterou dostaly k dispozici (opět pomocí programu Malování). Na výběr měly přibližně z 20 tapet.

... potom jsme v PC kroužku stříhali a lepili :-) 

Bohužel nás tlačil čas a tak jsem nestihla naše hotová valentýnská psaníčka nafotit. Ve fotogalerii jsou tak pouze "polotovary" z počítačových složek dětí.

16. LEKCE
7. 2. 2017

 

OTOČENÍ / PŘEKLOPENÍ

Děti dostaly za úkol otevřít soubor "Ovoce": 
Pytel s ovocem a zeleninou se roztrhl a všechno se rozkutálelo. Jablku se utrhla stopka, hruška spadla do louže, mrkev se zlomila, jedna třešnička se dokonce ztratila úplně. Oprav pytel a vrať dobroty zpátky dovnitř podle obrázku.

Kdo byl hotový, měl za úkol nakreslit motýlka - nejprve nakreslit jedno křidélko, potom křidélko naklonovat a přetočit - tak aby měl obě křidélka stejná.

 

Děti si tak procvičily: kopírování, klonování, průhledný výběr, otočení/překlopení...

15. LEKCE
31. 1. 2017

 

OTOČENÍ / PŘEKLOPENÍ

V této lekci jsme se naučili vybrat část obrázku a následně ji otočit či překlopit. Děti dostaly za úkol namalovat zubní kartáček, naklonovat jej a klony otočit podle předlohy. Kdo byl s úkolem hotový, čekal na něj v "Úkolníčku" soubor s ještěrkou. Jeho úkolem bylo ještěrku naklonovat, otočit/překlopit a vytvořit tak ještěrčí schůzi podle předlohy.

Jak se dětem dařilo, nakoukněte do fotogalerie níže.

Fotogalerie: zubní kartáčky / ještěrky

14. LEKCE
24. 1. 2017

 

ZOO

Děti dostaly k dispozici dva soubory: jeden s obrázkem ZOO (bez zvířátek) a druhý soubor s obrázky a názvy zvířat. Jejich úkolem bylo "nastěhovat" zvířátka do ZOO. Mnohdy to nebylo jednoduché... např. jak dostat lva do klece, tak aby byla mříž před ním? :-)

Děti si na tomto úkolu procvičily práci se dvěma okny programu Malování, kopírování, vkládání, výběr, průhledný výběr, Uložit jako...

Jak se dětem dařilo, nakoukněte do fotogalerie níže.

13. LEKCE
17. 1. 2017

 

ANIMOVANÝ GIF - SNĚHULÁK

 

  1. příprava obrázků potřebných pro vytvoření animovaného GIFu
     
  2. vytvoření animovaného GIFu v programu www.gifmaker.me

    Tento program je na internetu volně dostupný (zdarma) - děti tak mohou s tímto programem experimentovat i doma. Děti však budou pravděpodobně potřebovat pomoci s orientací na pevném disku vašeho PC (nahrání souborů / uložení souboru).

Na to, jak se dětem dařilo, můžete kouknout do fotogalerie níže. 

Pro přehrání animovného gifu, obrázek ve fotogalerii rozklikněte.

GIF - sněhulák (pro přehrání animovaného gifu obrázek rozklikněte)

12. LEKCE
10. 1. 2017

 

  • Program Malování - "Ukládáme svoji práci".

    Žáci umí uložit svůj obrázek do souboru (do své složky).
    Rozumí významu uložení souboru a jeho názvu.
    Dokáží uložený soubor znovu otevřít.
    Rozlišují mezi nástroji Uložit a Uložit jako.
     
  • PRACUJEME
    žáci si otevřeli soubor s obrázkem nehotového domu s nabídkou oken, dveří, komínů a plotů.
    Jejich úkolem bylo:
    - poskládat si dům podle vkusu.
    - hotový dům uložit pod zadaným názvem ("JMÉNO_dům"). 


    Jak si děti poradily můžete nakouknout do fotogalerie níže.

11. LEKCE
3. 1. 2017

 

Program Malování: dokončení úkolů z 8. lekce (průhledná barva).

 

10. LEKCE
20. 12. 2016

  • Děti dostaly vytisknutá vánoční přáníčka, která tvořily v minulé lekci.

 

  • Poslední lekci před Vánocemi jsme si udělali volnější a prozkoumali jsme advetní kalendář české televize: decko.ceskatelevize.cz/advent

 

9. LEKCE
13. 12. 2016

  • Program Malování
    Děti se naučily nakreslit v programu Malování vánoční stromeček a vytvořily si vánoční práníčka.

Fotogalerie: vánoční přáníčko

8. LEKCE
21. 11. 2016

  • program Malování: Průhledná barva.
    Žáci jsou schopni zapnout režim průhledné barvy, rozumí jejímu významu. Rozeznají, kdy je potřeba použít průhlednost.
PRACUJEME:
Děti dostaly za úkol otevřít soubor "Talíř" a poskládat na talíř různé kousky ovoce tak, aby se mohl dát do výlohy obchodu. Jak se jim dařilo můžete kouknout to fotogalerie níže.

Fotogalerie: 1. SKUPINA

7. LEKCE
15. 11. 2016

  • program Malování: KOPÍRUJEME
    Žáci dokáží zkopírovat výběr do schránky a opakovaně jej ze schránky vložit. Pomocí kopírování dokáží vytvářet obrázky. Kopírování si vyzkoušeli na třech úkolech:
1) V souboru AUTO dostly děti za úkol dokreslit u auta kola tak, aby byla všechna stejná.
 
2) Žáci měli nakreslit plot, tak aby měl všechny plaňky úplně stejné.
 
3) Třetím úkolem bylo nakreslit okno se čtyřmi okenními tabulkami podle vzoru.
 
Jak se dětem dařilo se můžete podívat ve fotogalerii níže.

6. LEKCE
8. 11. 2016

 
  • program Malování - pracujeme s částí obrázku. Nástroj "Výběr" a "Volný Výběr". Pro procvičení žáci pracovali na čtyřech úkolech.
    Žáci umí použít nástroj pro označení části obrázku. S vybranou částí obrázku dokáží manipulovat nebo ji deformovat. Pomocí výběru a přesouvání částí obrázku dokáží řešit jednoduché problémy.

5. LEKCE
1. 11. 2016

 
  • Uspořádání dat na disku (soubor, složka, cesta k souborům a složkám). 
  • Otevíráme soubory s obrázky.
Žáci plnili úkoly v programu Malování.
 
 
 
Jak se dětem dařilo, si můžete prohlédnout ve fotogalerii níže...
 

4. LEKCE
25. 10. 2016

 
Program Malování - nástroj GUMA
Žáci porozuměli různým technikám gumování: použití gumy, vylévání bílé barvy, smazání části obrázku, nový čistý obrázek. Vědí, kdy je vhodné použít který způsob gumování.

3. LEKCE
18. 10. 2016

 
Program Malování - procvičování nástroje KŘIVKA.

2. LEKCE
11. 10. 2016

 

OPAKOVÁNÍ: pomocí tří úkolů jsme si zopakovali: 

  • jak nastavit tloušťku čar
  • jak používat kapátko
  • jak namíchat barvy podle hodnot RGB
  • jak nastavit styl obrysu a výplně tvarů
  • jak používat nástroj křivka.
 

1. LEKCE

4. 10. 2016

Zopakovali jsme si hygienu, bezpečnost a základní pravidla práce na PC. Prohlédli jsme si naše výtvory z loňského roku a řekli si, čemu se budeme v PC kroužku věnovat letos.